Veelgestelde vragen

Hier vind je (bijna) alle antwoorden op jouw vragen!

  • 1. Hoe werkt het bestelproces?

    Kies een kaartje uit onze collectie.

    Van onze collectiekaarten sturen we je vrijblijvend één digitaal voorstel. Whatsapp ons op +31 (0)6 51 72 59 73 of stuur een mailtje naar info@festikaart.nl met de volgende gegevens:
    A. om welke collectiekaart het gaat.
    B. de benodigde gegevens voor op de kaart.
    C. de gewenste aantallen en accessoires.

    Samen met het vrijblijvende voorstel, ontvang je een offerte van ons in je inbox (mail of WhatsApp).
    Wens je hier graag mee verder te gaan? Dan vragen we een akkoord op de verstuurde offerte, inclusief aanbetaling, en/of kan je direct op onze website de bestelling plaatsen.

    Wanneer je bestelling is besproken, werken we in overleg met jullie het trouw- of geboorteconcept verder uit. Eventuele wijzigingen of andere wensen worden hier ook in meegenomen. Is deze op punt gezet, dan ontvang je van ons een papieren proefdruk (indien gewenst/mogelijk).

    Is je kindje geboren? Stuur ons dan de juiste gegevens voor op het kaartje. Betaal het resterend bedrag en de productie wordt direct opgestart.

  • 2. Kan ik een (digitaal) voorbeeld krijgen?

    Ja, bij alle collectie kaarten online staan voorbeelden van de voor- en achterkant. Het is mogelijk om van onze collectiekaarten, vrijblijvend één digitaal voorstel te ontvangen met jouw gekozen naam en/of teksten.
    Zie ‘vraag 1 bestelproces’ voor meer informatie.

  • 3. Kunnen jullie ook mijn eigen idee uitwerken?

    Andere ideeën? Leuk! Staan we altijd voor open.
    Maatwerk gaat altijd gepaard met tijd. En ook onze tijd kost geld. Daarom wordt maatwerk niet gratis of vrijblijvend uitgewerkt. Afhankelijk van de complexiteit van wat je wilt, wordt de prijs berekend. Vraag gerust naar de mogelijkheden omtrent jouw persoonlijke wensen. Whatsapp ons op +31 (0)6 51 72 59 73 of stuur een mailtje naar info@festikaart.nl voor een vrijblijvende offerte.

  • 4. Kan ik een papieren proefdruk krijgen?

    Eigenlijk zijn échte proefdrukken gewoonweg te duur. Bij foliedruk, letterpress, preeg, blinddruk en offsetdruk zal er van het te drukken ontwerp eerst een drukstempel of mal gemaakt moeten worden. De inkt moet worden gemengd en de pers juist afgesteld. Dit zijn exact dezelfde stappen als wanneer we 100 kaartjes voor je moeten drukken, dezelfde stempels en dezelfde manuren. Kortom het vergt te veel tijd om 1 afdruk te krijgen voor een, voor jou, acceptabele prijs.

    Wil je graag een fysiek exemplaar thuis ontvangen van jouw design, om formaat, papier en design te bepalen? Dat kan alleen in digitale print. Deze zijn eenvoudig online te bestellen.

    Kies het gewenste kaartje.
    Selecteer bij [BEREKEN JE PRIJS/AANTAL] ”1 proefdruk in print” of ”1 proefdruk in print met foliedruk immitatie”.
    Staat deze optie er niet? Dan is het helaas niet mogelijk om een gepersonaliseerde proefdruk te ontvangen.

    Fysieke proefdrukken worden voorzien van een folie-immitatie, zie voorbeeld Max. Pas bij een hoge oplage bestellen we de juiste drukstempels. We voegen wel papier- en/of foliedruksamples toe om de kwaliteit en kleuren te beoordelen.

    TIP: bestel indien mogelijk/gewenst altijd een proefdruk, de kosten van één proefdruk krijg je altijd retour wanneer je de definitieve bestelling bij ons doet.

  • 5. Wanneer moet ik bestellen?

    Collectiekaarten kunnen 24/7 besteld worden.

    Zie je graag maatwerk? Een kaart speciaal voor jou aangepast, bijzondere lettertypes of bijvoorbeeld een combinatie van diverse collectiekaarten? Wil je dat er creatief wordt meegedacht in de uitvoering ervan? Zorg dan dat je tijdig je bestelling bespreekt, daarna werken we jouw concept verder uit en wachten we samen tot jullie kindje geboren wordt.

    Is je kindje al geboren? Dan kan je een bestelling plaatsen via de site (enkel keuze uit onze collectiekaarten) en vermelden dat het kindje reeds geboren is. Na akkoord van de digitale kaart, wordt de productie direct opgestart.

    Let op! Voor sommige papieren is het noodzakelijk dat je een reservering bespreekt en aanbetaald. Dit staat, indien het betreft, bij het kaartje zelf aangegeven.

  • 6. Wat kost een kaartje?

    Over prijzen zijn we erg transparant, alle prijzen vind je dan ook terug op onze website, bij ieder kaartje afzonderlijk én in onze prijzencalculator.

    Kom je er niet uit of heb je andere ideeën?
    Whatsapp ons op +31 (0)6 51 72 59 73 of stuur een mailtje naar info@festikaart.nl voor een vrijblijvende offerte.

  • 7. Heb je ook voordeligere opties?

    Ja! Foliedruk en Letterpress is altijd prijziger dan regulier drukwerk. Natuurlijk is daar een reden voor, het is prachtig, maar ook erg arbeidsintensief. We kunnen ons voorstellen dat je soms toch iets voordeligers zoekt.

    Kies dan bijvoorbeeld alleen print of met digitale spotlak. Beide opties bieden we niet actief aan, maar zeker de moeite waard om na te vragen.

    Een alternatief voor ambachtelijke foliedruk is digitale spotlak. Met digitale spotlak (lekker verwarrend; het wordt elders ook vaak foliedruk genoemd) wordt er een laagje óp je kaart geprint, dus niet er ingedrukt. Hier is geen stempel voor nodig, en het is een machinaal proces wat de kosten veel lager maakt. Digitale spotlak kan alleen toegepast worden op gelamineerd karton (coated karton) en is in beperkte kleuren beschikbaar, momenteel in goud, koper en zilver.

    Kaartje ZARA is gedrukt met digitale spotlak goud. Origineel is kaartje TIRZA.

  • 8. Wat is foliedruk?

    Foliedruk zijn de glimmende letters of onderdelen in een kaart. Meestal gedrukt in metallic kleuren zoals goud, koper of zilver. Ambachtelijke foliedruk drukken we op een letterpers, welke de foliestempel verwarmd tot circa 100 graden en zo de folie prachtig ín het papier zet. Deze vorm van foliedruk is geschikt voor alle papiersoorten, we hebben geen beperkingen in de dikte van het papier of de intensiteit van het reliëf. Voor deze techniek hebben we een heel speciale hitte bestendige foliestempel nodig, eentje die door de repro wordt gemaakt op basis van jouw ontwerp. Een foliestempel is een kostbare bijdrage in het hele proces van foliedruk. De afmeting van de stempel en grootte van de folierollen zijn dus bepalend voor de prijs van het foliedrukken. Zie je graag dubbelzijdig foliedruk op de kaart (op 2 kanten) dan zal hiervoor een toeslag gelden.

     

  • 9. Kan ik ook foliedruk op 2 kanten laten drukken

    Ja, echter is er één grote maar!
    De meeste (bijna alle) collectie kaarten zijn voorzien van eenzijdige foliedruk. Bij iedere kaart staat aangeduid welke druktechniek is gebruikt, bijvoorbeeld;
    ”BEDRUKKING: DUBBELZIJDIG FULL COLOUR MET ENKELZIJDIG LETTERPRESS FOLIE”

    Dit heeft altijd twee redenen, namelijk;
    Reden 1. Zoals bij FAQ 7 reeds aangegeven wordt de foliedruk middels een verhitte stempel in het papier geperst. We kunnen dit bij papieren tot 450 grams niet tweezijdig voorzien omdat we dan tijdens het drukken, in het midden van het papier ‘elkaar tegenkomen’.

    Reden 2. Budget. Voor een kaart met 2 zijdig foliedruk, hebben we ook 2 stempels en 2x de man-uren nodig. Hierdoor wordt de prijs voor alleen het foliedrukken met circa €100-€150 verhoogd ten opzichte van de adviesprijzen die bij het kaartje staan gepubliceerd.

    Wil je toch graag op 2 zijdes foliedruk? Overleg dan altijd vooraf dat je een kaartje besteld. Standaard, tenzij anders aangegeven bij het kaartje, wordt de foliedruk enkelzijdig voorzien.

  • 10. Wat is letterpress?

    Letterpress is een druktechniek dat een authentieke en karakteristieke uitstraling heeft, waarbij de afdruk verdiept in het papier wordt geperst middels een cliché (een op maat gemaakte stempel). Bij letterpress worden alle kaarten met de hand, stuk voor stuk gedrukt op een speciale boekdrukpers, deze kaarten herken je altijd aan het reliëf.

  • 11. Wat is een preeg?

  • 12. Wat is blinddruk?

  • 13. Wat is print (full colour)

    Digitale print, ook wel full colour genoemd, is een druktechniek die direct jouw ontwerp op een platte ondergrond zet. Met 4 primaire kleuren (Cyaan, Magenta, Yellow en Zwart) kunnen we bijna elk mogelijke tint creëren.

  • 14. Wat zijn PMS kleuren? (offset/neon)

    De tegenhanger van full colour print, is PMS drukwerk.
    Hierbij wordt gebruik gemaakt van een grote aluminium mal waarop de inkt wordt aangebracht. Het ontwerp wordt eerst op een rubberdoek gedrukt, om het vervolgens op papier te drukken.
    Deze druktechniek gebruiken we alleen bij heel speciale kleuren inkt, zoals de neon inkten.

  • 15. Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?

    Nee je ontvangt niet standaard enveloppen erbij. Festikaart is leverancier van ontwerp & drukwerk. Alle gecommuniceerde prijzen van geboorte- en trouwkaarten zijn drukprijzen en daarom exclusief enveloppen.

    Wij kunnen de enveloppen wél voor je verzorgen, deze bestellen we dan speciaal voor jou – maar dit is niet verplicht.

     

  • 16. Kan ik enveloppen ook vooraf ontvangen?

    Ja, we kunnen de enveloppen op voorhand versturen.
    Tegen het PostNL tarief van €7,25 (NL) en €13,- (BE) zorgen we dat de enveloppen voortijdig verzonden worden.

    Festikaart is géén papier- en enveloppen groothandel, enveloppen worden enkel en alleen geleverd in combinatie met door ons geleverd drukwerk. Overleg daarom altijd eventjes met ons vóór je de order plaatst. Bestellingen van enveloppen blijven in de wacht staan tot de drukwerkbespreking voltooid is.

     

  • 17. Wat zijn de levertijden?

    Is de bestelling geplaatst, of de geboorte gemeld op werkdagen vóór 10.00 uur, dan worden orders op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen*.
    Zaterdag, zondag en feestdagen tellen niet mee als werkdag en kunnen bestellingen niet worden afgehaald.

    Digitale print 2-3 werkdagen 
    Foliedruk 4-5 werkdagen
    Letterpress 4-5 werkdagen
    Neoninkt drukwerk 6-7 werkdagen

    Velours & Linnen 6-7 werkdagen 
    Kleur op snede heeft altijd 1 werkdag extra nodig boven, bovengenoemde tijden.

    De langere productietijden zijn zeker geen onwil maar inherent aan het luxere drukwerk en het feit dat alle kaartjes ambachtelijk met de hand, kaart voor kaart gedrukt worden. Met name bij letterpress en foliedruk zijn één of meerdere drukstempels of stansen nodig welke we bij Repro Hermans bestellen. Deze moeten worden gemaakt na het doorgeven van de geboorte, hier gaan circa 2-3 werkdagen overheen alvorens er mee gedrukt kan worden. Neon-inkten kennen een langere productietermijn vanwege het maken van negatieven voor de offsetdruk en het vertraagde droogproces van deze kleuren.

  • 18. Wat zijn de verzendkosten?

    Het tarief van één brievenbuspost zonder track&trace binnen Nederland kost €2,00
    Het tarief van één brievenbuspakket met track&trace binnen Nederland kost €4,10
    Het tarief van één pakket met track&trace binnen Nederland kost €7,25
    Het tarief van één pakket met track&trace naar België kost €13,00

    Deze tarieven zijn vastgesteld door Koninklijke PostNL B.V.

    Pakketten met kaartjes boven de €65,- worden gratis verzonden binnen Nederland.
    Pakketten met kaartjes boven de €65,- worden voor €5,75 verzonden naar België.

    Wij zijn niet verantwoordelijk voor problemen of leverfouten bij het postorderbedrijf conform AG.

  • 19. Hoe kan ik betalen?

    Je kan veilig betalen rechtstreeks via de website. Je kan vooraf betalen middels IDeal, Bankcontant, Handmatige overboeking of  via een uitgestelde betaling bij Klarna (NL).

    Let op, je bent als klant zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de bestelling. Het drukwerk wordt in productie genomen na betaling van de volledige factuur.
    Festikaart is niet aansprakelijk voor vertraging in het druk- of verzendproces door het uitblijven van betaling.

  • 20. Kan ik mijn kaarten ook zonder logo drukken?

    Ja, dit kan. Standaard staat er een zeer klein en bescheiden logo op de designs van Festikaart. Dit wordt áltijd mee gedrukt omdat alle ontwerpen die door ons worden opgemaakt copyright bevatten. Wil je graag je kaarten zonder logo laten drukken, dit is mogelijk. Tegen een meerprijs van €35,-  geeft Festikaart de klant recht op productie zonder logo, van de door Festikaart ontworpen én gedrukte kaarten voor 1 oplage. Let op, alle ontwerpen blijven eigendom van Festikaart, reproductie is niet toegestaan.
    [Klik hier om je kaarten zonder logo af te drukken]

  • 21. Kan ik mijn factuur ook op het bedrijf krijgen?

    Indien de debiteur handelt in privé-persoon, worden ook de privé gegevens er op vermeld. Verzoeken om facturen op andere naam of omschrijving te zetten worden niet geaccepteerd.
    Indien de debiteur handelt namens een bedrijf, worden ook de bedrijfsgegevens er op vermeld.

    Festikaart verzorgd correcte facturen voor de diensten/producten die zij levert. Als dit geboortekaartjes zijn, dan zal dit ook zichtbaar zijn op de factuur.

    Wanneer de tenaamstelling of omschrijving op een factuur niet correct is, kan dit voor problemen zorgen. Het uitreiken van een door Festikaart onjuiste factuur kan leiden tot een boete van €5.278. 

     

Wat kosten de kaartjes?

Berekenen!