Alle informatie Alle informatie

Alle informatie

Hier vind je alle antwoorden op jouw vragen

  • Hoe werkt het bestellen?

    Heb je een leuk kaartje gezien?
    Je kan deze bestellen door het kaartje (met jouw wensen omschreven in het opmerkingenveld) in je winkelmand te leggen. Na het doorlopen van het bestelproces nemen wij binnen 2 werkdagen contact met je op om je wensen door te nemen of aan de slag te gaan. Je ontvangt uiteraard áltijd een opzet van jullie kaartje, welke nog gewijzigd kan worden.

    Nog niet gevonden wat je zocht?
    Je kan eenvoudig je eigen prijs bereken in onze online prijzencalculator. Deze prijsopgave kan je vrijblijvend als offerte naar je e-mail versturen. Door op de e-mail te reageren of een email te sturen naar info@festikaart.nl kan je de vrijblijvende offerte omzetten in een opdrachtbevestiging.

  • Ik heb een bestelling geplaatst, en nu?

    We streven ernaar om binnen 2 werkdagen contact met je op te nemen (via e-mail of telefoon) om je wensen door te nemen. Hierna plannen we je in om aan de slag te gaan. Je ontvangt uiteraard áltijd een opzet van jullie kaartje, welke nog gewijzigd kan worden.

  • Kan ik een papieren proefdruk ontvangen?

    Nee, helaas is het niet mogelijk om een fysieke drukproef te ontvangen. Fysieke drukproeven zijn namelijk alleen mogelijk als het kaartje kan worden geprint. Bij kaartjes gedrukt in offset, letterpress, blinddruk of met folies worden er vooraf veel kosten gemaakt aan arbeid en materiaal (denk aan instellen pers/stempels/ontwerp) die in kleine oplagen tot wel 70% van de prijs bepalen. Om deze reden bieden wij alleen digitale proefdrukken aan. Ons drukwerk zien? Bestel dan een proefpakketje.

  • Kan ik een vrijblijvende proefdruk ontvangen?

    Nee, wij werken niet vrijwillig helaas. Er zit altijd meer werk in dan men denkt, dat wij ervoor hebben gekozen dit niet te doen. Onze site bied een volledig aanbod aan stijlen van hetgeen dat bij ons en mogelijk jou zou passen. Pas na akkoord op een uitgebrachte offerte of na een bestelling kunnen wij voor je aan de slag.

  • Hoe weet ik hoe mijn kaartjes er uit zien?

    We leveren meerdere proefkaartjes welke zijn bedrukt op diverse papiersoorten en met verschillende druktechnieken. Zo kan je thuis beoordelen of het drukwerk dat we kunnen leveren aan jouw verwachtingen voldoet. Bij deze proefkaartjes sturen we tevens kleurenstalen mee om je eigen kleur voor de definitieve kaartjes te bepalen. Het bestellen van de proefkaartjes kan hier.
    Bij een offerte of bestelling nemen we je wensen door en ontvang je meerdere concepten + een digitale proefdruk.

  • Hoe krijg ik het geld van de proefkaartjes retour?

    Vermeld bij je bestelling of bevestiging van offerte altijd dat je reeds proefkaartjes hebt besteld. We boeken het bedrag van de proefkaartjes binnen 8 werkdagen retour op de rekening waarmee is betaald.
    Let op, er worden dagelijks enorm veel proefpakketten verzonden, wij kunnen daarom niet onthouden wie wanneer recht heeft op het retour van de gemaakte kosten.

  • Waarom zijn niet alle online voorbeelden beschikbaar als proefkaart?

    Alle geboortekaartjes worden altijd voor iedere klant opnieuw op maat ontworpen en gedrukt. In verband met privacy hebben wij géén toestemming om bestaande kaarten van onze klanten naar je toe te sturen. Daardoor is het niet mogelijk om ieder willekeurig kaartje welke op onze website staat afgebeeld, fysiek te ontvangen. Heb je een mooi kaartje gezien maar is deze niet beschikbaar als proefkaartje? Kies dan voor een kaartje waarbij het papier en/of de afwerking nagenoeg gelijk zijn. Het ontwerp maken wij natuurlijk graag je voor je op maat.

  • Wat kost een ontwerp?

    Niks! Wil je met ons in zee? Wij ontwerpen gratis op maat. Dat betekent dat we jouw ideeën omzetten in een kaartje dat aan jouw wensen voldoet. Bedenk het zo gek nog niet, we hebben geen database van ‘vaste’ illustraties maar alle illustraties tekenen we voor jou op maat uit. Een vliegtuig veranderen we bijvoorbeeld ook in een vogel, een schaap, een snor of luchtballon?

  • Kan ik ook een andere kleur kiezen?

    Jazeker, ieder kaartje is vrij om te zetten in ieder gewenste kleur. Inspiratie nodig? Bij onze proefkaartjes leveren we een kleurenkaart!
    Een jongenskaartje kan dus heel makkelijk een meisjeskaartje worden en vice versa.

  • Kan ik zelf een lettertype kiezen?

    Ja. Wij hebben een lettertype database van ongeveer 1000 lettertypes, geen twijfel mogelijk dat er niets geschikts voor jullie tussen zit. Laat gerust weten wat je zoekt, dan stellen wij ons voorstel daar op aan.

  • Kan ik ook een ander formaat krijgen?

    Ja! Heb je een vierkant enkelvoudig kaartje gezien maar ontvang je liever een langwerpige variant of een gevouwen? We passen dit kosteloos voor je aan!
    Wij leveren kaartjes op het formaat 13×13, 10×15, 21×10 en 11x17cm. Deze maten houden wij aan omdat er anders geen bijpassende enveloppen te verkrijgen zijn. Toch een afwijkend formaat? Dat is voor het drukwerk geen probleem, echter je zou hiervoor zelf de enveloppen kunnen verzorgen.

     

  • Wat ontwerpen jullie niet?

    Je zou denken dat we alles maken. Vanwege de vele aanvragen hebben we zelf alvast een keuze gemaakt van items wat gewoon niet bij ons past

    A. Kaartjes met silhouetten, poppetjes van zusjes, broertjes, kinderwagens, hondjes en alles wat daar op lijkt.

    B. Als een idee voor een kaartje afkomstig is van Pinterest, Instagram of elders op het internet van een andere aanbieder. Wij zijn op voorhand niet op de hoogte van álle beschikbare kaartjes. Indien geconstateerd wordt tijdens het ontwerpproces dat er sprake is van na-maak, dan zijn wij genoodzaakt de bestelling te annuleren (reeds verricht werk wordt wél in rekening gebracht, zie Algemene Voorwaarden ‘annuleren’ ).

    C. We streven een eigen stijl na waardoor niet alle wensen en ontwerpen behoren tot de mogelijkheden. Het kan voorkomen dat, indien de stijl niet bij ons past, we je aanvraag niet in behandeling kunnen nemen.

  • Kan ik ook eerst een ontwerp zien?

    Begrijpelijk dat je je dat afvraagt. In feite ontwerpen wij het kaartje aan de hand van jouw wensen en binnen onze stijl. Deze twee combinaties zullen een uniek exemplaar opleveren. In ieder ontwerp zit tijd, liefde en aandacht. Het is daarom niet mogelijk om een volledig op maat gemaakte kaart te laten ontwerpen zonder een bestelling of offerte.

  • Correcties en/of andere wensen op je kaartje?

    Dat is absoluut mogelijk. Na het eerste concept krijgt je kaartje gaandeweg meer vorm. Het kan voorkomen dat het in je gedachten anders zou uitpakken dan in werkelijkheid. Schroom niet om dit door te geven, we kijken graag met je mee naar de mogelijkheden. Onze ervaring is dat een nieuw te ontwerpen kaartje met duidelijke feedback prima te verzorgen is. 

  • Wanneer moet ik bestellen?

    We adviseren je om zo snel mogelijk je kaartjes op maat te laten ontwerpen. De gemiddelde doorlooptijd van concept tot aan het definitieve kaartje is circa 0-4 weken (afhankelijk van complexiteit van het ontwerp).

  • Wat als wij het geslacht nog niet weten?

    Dan zetten we 2 kaartjes klaar tot de geboorte. Wij hebben een sterke voorkeur om een unisex kaartje vorm te geven dat voor beide geslachten gedrukt kan worden, natuurlijk mogelijk met wijziging van kleuren en/of lettertypes. Indien je 2 kaartjes klaar laat zetten, geldt wel hetzelfde aantal correctierondes als bij 1 kaartje.

  • Waarom leveren jullie pas vanaf een oplage van 50 kaartjes?

    Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog. Deze opstartkosten bepalen een groot deel van de kostprijs en zijn reeds verrekend in onze eindprijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is in een enkel geval mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

  • Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?

    Nee, alle prijzen zijn exclusief enveloppen. Wij kunnen de enveloppen er wel bijleveren maar dit is zeker niet verplicht. Bestel je bij ons de enveloppen? Dan leveren we een passend formaat bij de kaart.

     

  • Kan ik de enveloppen ook vooraf ontvangen?

    Ja, we kunnen de enveloppen op voorhand versturen tegen een vergoeding van de extra kosten. Wij rekenen hiervoor eenmalig €5,95 (klein pakket, NL klanten). Helaas bied het postorderbedrijf PostNL geen service aan om een klein pakket naar het buitenland te versturen tegen een gereduceerd tarief. Om deze reden bieden wij geen optie aan om de enveloppen op voorhand naar België te verzenden.

  • Wat zijn de verzendkosten?

    Wij versturen vrijwel alles met het postorderbedrijf PostNL. Deze streeft ernaar alle pakketten een volgende werkdag te leveren (NL & BE).

    Het tarief van een pakket geboortekaartjes binnen Nederland kost €6,95
    Het tarief van een (klein) pakketje enveloppen vooraf binnen Nederland kost €5,95
    Het tarief van een pakket geboortekaartjes naar België kost €13,00
    Het tarief van een proefpakketje kost altijd €2,61

     

  • Moeten wij zelf alles nog in elkaar zetten en verzenden?

    Ja, alle artikelen die je bij ons bestelt worden altijd los mee verzonden en dien je zelf in elkaar te zetten. Je kunt de kaartjes en/of enveloppen eenvoudig afmaken met de bijgeleverde producten. Het verzenden van de kaartjes is niet inbegrepen, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het verzendklaar maken en de bijbehorende postzegels. We bieden helaas geen service aan dat wij de kaartjes in elkaar zetten of voor jullie verzenden!

  • Wat betekenen al die druktechnieken?

    Full colour is een vlakdruktechniek. Op een moderne pers wordt jouw ontwerp met vlakke platen op het papier gedrukt. Met een vlakke plaat kunnen we het drukbeeld niet diep in het papier drukken, maar we kunnen wel full-colour illustraties en foto’s drukken.

    Pantone zijn kleuren welke met de hand gemengd worden. Deze kaartjes worden de kaartjes met de hand, stuk voor stuk gedrukt. Iedere kleur is één drukgang. De meeste kaartjes welke gedrukt worden met pantone kleuren zijn van één kleur of maximaal 2 kleuren. Deze manier van drukken wordt gebruikt voor extra dikke kaarten (dikker dan 400 grams papier) welke niet meer door de vlakdrukpers kunnen doordat ze niet gebogen kunnen worden.

    Foliedrukken doen we op een letterpers. De foliestempel van jouw ontwerp wordt verwarmd, zodat de folie door druk en warmte in het papier hecht. Net als bij letterpress kunnen we de folie verdiept in het papier drukken, de diepte van de druk is afhankelijk van het gekozen papier. De voordelen van foliedruk (t.o.v. digitale folieprint) is dat er geen synthetisch laagje op je kaartje wordt aangebracht. De structuur en papiervezels blijven voel- en zichtbaar. Deze vorm van folie geeft een authentieke en luxere uitstraling.
    Er zijn veel soorten folie beschikbaar, denk aan metallic zoals goud, koper en zilver. Maar ook felle kleuren, zwart, transparant en zelfs holografische folie. Vraag ons naar de mogelijkheden van foliedruk.

    Letterpress is het Engelse woord voor boekdruk. Met een verdiept drukbeeld wordt op een letterpers de inkt op het papier gedrukt. Vroeger met letters van lood, nu met een stempel. Van jouw ontwerp maken we een drukstempel en drukken met veel kracht de inkt diep in het zachte katoenpapier. Het ziet er indrukwekkend uit, en dat voel je.

    Blinddruk is een indruk in het papier, met een stempel, maar zonder inkt of folie. Jouw ontwerp wordt in het papier gedrukt, dit kan inwaarts (naar beneden) gedaan worden maar ook uitwaarts (naar boven) gedrukt worden, dit laatste noemen we een preeg. Dit geeft vaak een serene en chique uitstraling aan jouw kaart.

    Kleur op snede is het verven van de zijkanten van jouw kaartjes. Deze vorm van afwerking is mogelijk bij de kaartjes welke gedrukt worden op het dikke katoenpapier vanaf 500 grams. Vrijwel alle kleuren zijn mogelijk maar ook metallic goud, metallic koper, metallic zilver en fluor.

  • Hoe werkt die foliedruk-afmeting?

    Onze foliedruk drukken we op een pers welke de stempel verwarmd en zo de folie prachtig in het papier zet. Voor deze techniek hebben we cliché stempels nodig, een hitte bestendige stempel met delen die omhoog komen (jouw ontwerp).

    Een foliestempel is een kostbare bijdrage in het hele proces van foliedruk. De afmeting van de stempel en grootte van de folierollen zijn dus bepalend voor de prijs van het foliedrukken.

    Standaard hanteren we een stempel van formaat A7 – 10x7cm. Indien je meer folie wilt toepassen op je kaart hebben we grotere stempels en rollen nodig, dat is duurder in materiaal.

    Je kan bij ons kiezen uit een folie-afdruk binnen het formaat A7 (10x7cm), A6 (10x15cm) of heel soms A5 (15x30cm).

    Voorbeeld; een foliestempel van formaat 10x7cm is niet toereikend genoeg om een héle kaart van het formaat 21x10cm te bedrukken. Toch kunnen we prima een prachtige kaart ermee drukken door te kiezen om niet alles van boven naar beneden van folie te voorzien.

  • Welke papiersoorten gebruiken jullie?

    Voor full-colour gedrukte kaartjes maken we gebruik van; natuurkarton, reliëfpapier, structuurpapier of metallic papier. De keuze is natuurlijk aan jou op welke papier wij jouw kaartjes mogen drukken. 

    Voor foliedruk maken we gebruik van natuurkarton (extra dik zodat we niet door het papier heen drukken), reliëfpapier of structuurpapier. Daarnaast kunnen we foliedruk ook toepassen op het letterpress katoen.

    Voor letterpress & blinddruk kaarten drukken we op Gmund of Wild tot wel 900 grams! Dit zijn katoenpapieren, extra dik en extra zacht zodat de indruk mooi diep in het papier komt te liggen. 

  • Wat als ons kindje is geboren?

    Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Het verschilt per koppel, hoe snel men de kaartjes in huis wilt hebben. Maar het is wijs om indien mogelijk zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar info@festikaart.nl met de juiste geboortegegevens. Wij pakken op werkdagen (ma- t/m vrijdag) alle orders op.

  • Hoe moet ik betalen?

    Bij ons kan je heel eenvoudig betalen via de website. Je kan vooraf betalen middels IDeal of Bankcontant (Belgische klanten).

    Indien geen van beide een optie is, kan men ook de betaling voldoen middels een bankoverschrijving. Het resterende bedrag kan je voldoen wanneer de kaartjes in productie gaan (bij de geboorte).

    Wens je liever pas te betalen als je je kaartjes thuis hebt ontvangen? We accepteren we ook betalingen via Klarna, hiermee kan je achteraf betalen (binnen 14 dagen na levering).

  • Wat zijn de levertijden?

    Haastige spoed is zelden goed. We begrijpen als geen ander dat jij je kaartjes graag snel verstuurd (liever nog gisteren dan vandaag toch?). Desondanks nemen wij graag de tijd voor jouw exemplaren. Niemand wilt een stapel prachtige kaartjes met spel- of drukfouten. Over een half jaar weet niemand meer op welke dag jij je kaartjes hebt verzonden, maar over 5 jaar weet iedereen nog dat ene kaartje waar de datum niet goed stond of dat label verkeerd gestanst was.

    Hoewel de titel anders doet vermoeden, spreken wij altijd van productietijden, de benodigde tijd om jouw kaartjes te kunnen produceren alvorens het verzonden wordt! Zijn de gegevens vóór 12.00 uur aangeleverd dan worden orders op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen. Mailen jullie ná 12.00 uur? Dan geldt dat ze de eerstvolgende werkdag in productie gaan.

    Full-colour 2-3 werkdagen productietijd
    Foliedruk 5 werkdagen productietijd
    Letterpress 5 werkdagen productietijd

    Losse tags welke gesneden moeten worden kennen 1 productietijd langer dan bovengenoemde. De langere productietijden zijn geen onwil maar inherent aan het luxere drukwerk. Met name bij de vele kaartjes en labels zijn één of meerdere stempels of stansen nodig. Deze moeten vaak nog worden gemaakt, hier gaan circa 2-3 werkdagen overheen alvorens er mee gedrukt kan worden.

    Onze productietijden zijn indicaties, wij doen ons uiterste best om deze tijden na te komen. Echter er kunnen géén rechten aan worden ontleent. Veel van onze werkzaamheden gebeurd nog ‘ouderwets’ met de hand. In enkele gevallen kan het daardoor voorkomen dat er mogelijk een werkdag extra nodig is dan aanvankelijk aangegeven om onze kwaliteit te kunnen waarborgen. Er vindt géén restitutie plaats indien dit voorvalt.

  • Maar jullie zijn op woensdag gesloten?

    Laura & Lisanne zijn op woensdag vrij waardoor we telefonisch niet bereikbaar zijn op deze ‘werkdag’. Desondanks gaat de productie en verzending gewoon door (ma- t/m vrijdag).  Geef je op dinsdagavond of woensdagochtend de gegevens door? Geen zorgen dit wordt gewoon voor jou opgepakt, je bestelling loopt hierin geen vertraging op. 

Nieuwsgierig?

Prijs incl. ontwerp op maat

Berekenen!