Alle informatie Alle informatie

Informatie

  • Hoe werkt het bestellen?

    Heb je een leuk kaartje gezien?
    Je kan deze bestellen door het kaartje (met jouw wensen omschreven in het opmerkingenveld) in je winkelmand te leggen. Na het doorlopen van het bestelproces nemen wij binnen 1-2 werkdagen contact met je op om je wensen door te nemen en aan de slag te gaan.

    Nog niet gevonden wat je zocht?
    Je kan eenvoudig je eigen prijs bereken in onze online prijzencalculator. Deze prijsopgave kan je vrijblijvend als offerte naar je e-mail versturen. Door op de e-mail te reageren naar info@festikaart.nl kan je de vrijblijvende offerte omzetten in een opdrachtbevestiging.

  • Ik heb een bestelling geplaatst, en nu?

    We streven ernaar om binnen 1 a 2 werkdagen contact met je op te nemen (via e-mail of telefoon) om je wensen door te nemen. Hierna plannen we je in om aan de slag te gaan.

  • Kan ik een fysieke proefdruk met ons eigen naam ontvangen?

    Nee, helaas is het niet mogelijk om een fysieke drukproef te ontvangen. Fysieke drukproeven zijn namelijk alleen mogelijk als het kaartje kan worden geprint. Bij kaartjes gedrukt in offset, letterpress, blinddruk of met folies worden er vooraf veel kosten gemaakt aan arbeid en materiaal (denk aan instellen pers/stempels/ontwerp) die in kleine oplagen tot wel 70% van de prijs bepalen.

  • Hoe weet ik hoe mijn kaartjes er uit zien?

    We leveren meerdere proefkaartjes welke zijn bedrukt op diverse papiersoorten en met verschillende druktechnieken. Zo kan je thuis beoordelen of het drukwerk dat we kunnen leveren aan jouw verwachtingen voldoet. Bij deze proefkaartjes sturen we tevens kleurenstalen mee om je eigen kleur voor de definitieve kaartjes te bepalen. Het bestellen van de proefkaartjes kan hier.

  • Hoe krijg ik het geld van de proefkaartjes retour?

    Vermeld bij je bestelling of bevestiging van offerte dat je reeds proefkaartjes hebt besteld. We boeken het bedrag van de proefkaartjes binnen 8 werkdagen retour op de rekening waarmee is betaald.

  • Waarom zijn niet alle online voorbeelden beschikbaar als proefkaart?

    Alle geboortekaartjes worden altijd voor iedere klant opnieuw op maat ontworpen en gedrukt. In verband met privacy hebben wij géén toestemming om bestaande kaarten van onze klanten naar je toe te sturen. Daardoor is het niet mogelijk om ieder willekeurig kaartje welke op onze website staat afgebeeld, fysiek te ontvangen. Heb je een mooi kaartje gezien maar is deze niet beschikbaar als proefkaartje? Kies dan voor een kaartje waarbij het papier en/of de afwerking nagenoeg gelijk zijn. Het ontwerp maken wij natuurlijk graag je voor je op maat.

  • Wat kost een ontwerp op maat?

    Wij ontwerpen gratis op maat. Dat betekent dat we jouw ideeën omzetten in een kaartje dat aan jouw wensen voldoet.

  • Wat ontwerpen jullie niet?

    A. Kaartjes met silhouetten, poppetjes van zusjes, broertjes, kinderwagens, hondjes en alles wat daar op lijkt.

    B. Als een idee voor een kaartje afkomstig is van Pinterest, Instagram of elders op het internet van een andere aanbieder. Wij zijn op voorhand niet op de hoogte van álle beschikbare kaartjes. Indien geconstateerd wordt tijdens het ontwerpproces dat er sprake is van na-maak, dan zijn wij genoodzaakt de bestelling te annuleren (reeds verricht werk wordt wél in rekening gebracht, zie Algemene Voorwaarden ‘annuleren’ ).

    C. We streven een eigen stijl na waardoor niet alle wensen en ontwerpen behoren tot de mogelijkheden. Het kan voorkomen dat, indien de stijl niet bij ons past, we je aanvraag niet in behandeling kunnen nemen.

  • Kan ik ook eerst een ontwerp zien?

    Begrijpelijk dat je je dat afvraagt. In feite ontwerpen wij het kaartje aan de hand van jouw wensen en binnen onze stijl. Deze twee combinaties zullen een uniek exemplaar opleveren. In ieder ontwerp zit tijd, liefde en aandacht. Het is daarom niet mogelijk om een volledig op maat gemaakte kaart te laten ontwerpen zonder een bestelling of offerte.

  • Correcties en/of andere wensen?

    Dat is absoluut mogelijk. Na het eerste concept krijgt je kaartje gaandeweg meer vorm. Het kan voorkomen dat het in je gedachten anders zou uitpakken dan in werkelijkheid. Schroom niet om dit door te geven, we kijken graag met je mee naar de mogelijkheden. We hanteren altijd 1 digitaal concept + 3 correctierondes + een finale correctieronde met de definitieve gegevens. Onze ervaring is dat een nieuw te ontwerpen kaartje binnen deze rondes, met duidelijke feedback prima te verzorgen is. 

  • Wanneer moet ik bestellen?

    We adviseren je om zo snel mogelijk (uiterlijk 6-8 week van tevoren) je kaartjes te laten ontwerpen. De gemiddelde doorlooptijd van concept tot aan het definitieve kaartje is circa 4 weken. Met name bij een volledig ontwerp op maat loop je bij een te late bestelling het risico dat onze planning reeds vol zit en wij geen capaciteit meer hebben op de korte termijn. Na de 34 weken nemen wij geen maatwerk meer aan. 

  • Wat als wij het geslacht nog niet weten?

    Dan zetten we 2 kaartjes klaar tot de geboorte. Wij hebben een sterke voorkeur om een unisex kaartje vorm te geven dat voor beide geslachten gedrukt kan worden, natuurlijk mogelijk met wijziging van kleuren en/of lettertypes. Indien je 2 kaartjes klaar laat zetten, geldt wel hetzelfde aantal correctierondes als bij 1 kaartje.

  • Waarom leveren jullie pas vanaf een oplage van 50 kaartjes?

    Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog. Deze opstartkosten bepalen een groot deel van de kostprijs en zijn reeds verrekend in onze eindprijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is in een enkel geval mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

  • Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?

    Nee, alle prijzen zijn exclusief enveloppen. Wij kunnen de enveloppen er wel bijleveren maar dit is zeker niet verplicht. Bestel je bij ons de enveloppen? Dan leveren we een passend formaat bij de kaart.

    De enveloppen zijn Europese standaardmaten en worden afgestemd op de kaart (welke ook standaardmaten zijn). In sommige gevallen, indien er gekozen is voor touw of leer, lijkt de envelop op het oog niet te passen.  In deze gevallen adviseren wij altijd om de kaart 90 graden te draaien zodat het touw of leer verticaal in de envelop komt te zitten. 

  • Kan ik de enveloppen ook vooraf ontvangen?

    Ja, we kunnen de enveloppen op voorhand versturen tegen een vergoeding van de extra kosten. Wij rekenen hiervoor eenmalig €5,95 (NL klanten).

  • Moeten wij zelf alles nog in elkaar zetten en verzenden?

    Ja, alle artikelen die je bij ons bestelt worden altijd los mee verzonden en dien je zelf in elkaar te zetten. Je kunt de kaartjes en/of enveloppen eenvoudig afmaken met de bijgeleverde producten. Het verzenden van de kaartjes is niet inbegrepen, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het verzendklaar maken en de bijbehorende postzegels. We bieden helaas geen service aan dat wij de kaartjes in elkaar zetten of voor jullie verzenden!

  • Wat betekenen al die druktechnieken?

    Full colour is een vlakdruktechniek. Op een moderne pers wordt jouw ontwerp met vlakke platen op het papier gedrukt. Met een vlakke plaat kunnen we het drukbeeld niet diep in het papier drukken, maar we kunnen wel full-colour illustraties en foto’s drukken.

    Pantone zijn kleuren welke met de hand gemengd worden. Deze kaartjes worden de kaartjes met de hand, stuk voor stuk gedrukt. Iedere kleur is één drukgang. De meeste kaartjes welke gedrukt worden met pantone kleuren zijn van één kleur of maximaal 2 kleuren. Deze manier van drukken wordt gebruikt voor extra dikke kaarten (dikker dan 400 grams papier) welke niet meer door de vlakdrukpers kunnen doordat ze niet gebogen kunnen worden.

    Foliedrukken doen we op een letterpers. De foliestempel van jouw ontwerp wordt verwarmd, zodat de folie door druk en warmte in het papier hecht. Net als bij letterpress kunnen we de folie verdiept in het papier drukken, de diepte van de druk is afhankelijk van het gekozen papier. De voordelen van foliedruk (t.o.v. digitale folieprint) is dat er geen synthetisch laagje op je kaartje wordt aangebracht. De structuur en papiervezels blijven voel- en zichtbaar. Deze vorm van folie geeft een authentieke en luxere uitstraling.
    Er zijn veel soorten folie beschikbaar, denk aan metallic zoals goud, koper en zilver. Maar ook felle kleuren, zwart, transparant en zelfs holografische folie. Vraag ons naar de mogelijkheden van foliedruk.

    Letterpress is het Engelse woord voor boekdruk. Met een verdiept drukbeeld wordt op een letterpers de inkt op het papier gedrukt. Vroeger met letters van lood, nu met een stempel. Van jouw ontwerp maken we een drukstempel en drukken met veel kracht de inkt diep in het zachte katoenpapier. Het ziet er indrukwekkend uit, en dat voel je.

    Blinddruk is een indruk in het papier, met een stempel, maar zonder inkt of folie. Jouw ontwerp wordt in het papier gedrukt, dit kan inwaarts (naar beneden) gedaan worden maar ook uitwaarts (naar boven) gedrukt worden, dit laatste noemen we een preeg. Dit geeft vaak een serene en chique uitstraling aan jouw kaart.

    Kleur op snede is het verven van de zijkanten van jouw kaartjes. Deze vorm van afwerking is mogelijk bij de kaartjes welke gedrukt worden op het dikke katoenpapier vanaf 500 grams. Vrijwel alle kleuren zijn mogelijk maar ook metallic goud, metallic koper, metallic zilver en fluor.

  • Welke papiersoorten gebruiken jullie?

    Voor full-colour gedrukte kaartjes maken we gebruik van; natuurkarton, reliëfpapier, structuurpapier of metallic papier. De keuze is natuurlijk aan jou op welke papier wij jouw kaartjes mogen drukken. 

    Voor foliedruk maken we gebruik van natuurkarton (extra dik zodat we niet door het papier heen drukken), reliëfpapier of structuurpapier. Daarnaast kunnen we foliedruk ook toepassen op het letterpress katoen.

    Voor letterpress & blinddruk kaarten drukken we op Gmund of Wild tot wel 900 grams! Dit zijn katoenpapieren, extra dik en extra zacht zodat de indruk mooi diep in het papier komt te liggen. 

  • Wat als ons kindje is geboren?

    Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Het verschilt per koppel, hoe snel men de kaartjes in huis wilt hebben. Maar het is wijs om indien mogelijk zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar info@festikaart.nl met de juiste geboortegegevens. Wij pakken op werkdagen (ma- t/m vrijdag) alle orders op.

  • Hoe moet ik betalen?

    Bij ons kan je heel eenvoudig betalen via de website. Je kan vooraf betalen middels IDeal of Bankcontant (Belgische klanten). Wens je liever pas te betalen als je je kaartjes thuis hebt ontvangen? Daarom accepteren we ook betalingen via Klarna, hiermee kan je achteraf betalen (binnen 14 dagen na levering).

  • Wat zijn de levertijden?

    Haastige spoed is zelden goed. We begrijpen als geen ander dat jij je kaartjes graag snel verstuurd (liever nog gisteren dan vandaag toch?). Desondanks nemen wij graag de tijd voor jouw exemplaren. Niemand wilt een stapel prachtige kaartjes met spel- of drukfouten. Over een half jaar weet niemand meer op welke dag jij je kaartjes hebt verzonden, maar over 5 jaar weet iedereen nog dat ene kaartje waar de datum niet goed stond of dat label verkeerd gestanst was.

    Hoewel de titel anders doet vermoeden, spreken wij altijd van productietijden, de benodigde tijd om jouw kaartjes te kunnen produceren alvorens het verzonden wordt! Zijn de gegevens vóór 12.00 uur aangeleverd dan worden de kaarten op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen. Mailen jullie ná 12.00 uur? Dan geldt dat ze de eerstvolgende werkdag in productie gaan.

    Full-colour 2-3 werkdagen productietijd
    Foliedruk 5 werkdagen productietijd
    Letterpress 5 dagen productietijd

    De langere productietijden zijn geen onwil maar inherent aan het luxere drukwerk. Met name bij de vele kaartjes en labels zijn één of meerdere stempels of stansen nodig. Deze moeten vaak nog worden gemaakt, hier gaan circa 2-3 werkdagen overheen alvorens er mee gedrukt kan worden. 

    Onze productietijden zijn indicaties, wij doen ons uiterste best om deze tijden na te komen. Echter er kunnen géén rechten aan worden ontleent. Veel van onze werkzaamheden gebeurd nog ‘ouderwets’ met de hand. In enkele gevallen kan het daardoor voorkomen dat er mogelijk een werkdag extra nodig is dan aanvankelijk aangegeven om onze kwaliteit te kunnen waarborgen. Er vindt géén restitutie plaats indien dit voorvalt.

  • Maar jullie zijn op woensdag gesloten?

    Laura & Lisanne zijn op woensdag inderdaad vrij waardoor we telefonisch niet bereikbaar zijn op deze ‘werkdag’. Desondanks gaat de productie en verzending gewoon door (ma- t/m vrijdag).  Geef je op dinsdagavond of woensdagochtend de gegevens door? Geen zorgen dit wordt gewoon voor jou opgepakt, je bestelling loopt hierin geen vertraging op. 

Nieuwsgierig?

Prijs incl. ontwerp op maat

Berekenen!