Alle informatie Alle informatie

Alle informatie

Hier vind je alles wat je moet weten voor jouw bestelling

  • Waar kan ik een papieren proefdruk opvragen?

    Het niet mogelijk om een fysieke drukproef te ontvangen. Fysieke drukproeven zijn namelijk alléén mogelijk als het kaartje kan worden geprint. Festikaart drukt haar werk middels stempels, op de hand, op oude persen voor een prachtig resultaat.

  • Wat kost een kaartje?

    Over prijzen zijn we erg transparant, alle prijzen vind je dan ook terug op onze website, bij ieder kaartje afzonderlijk én in onze prijzencalculator.

     

  • Hoe werkt het bestellen?

    Je kan onze kaarten bestellen door het kaartje (met jouw teksten omschreven in het opmerkingenveld) in je winkelmand te leggen. Na het doorlopen van het bestelproces nemen wij contact met je op om je bestelling door te nemen of aan de slag te gaan. Je ontvangt na bestelling áltijd een digitale proef van jullie kaart, welke nog gewijzigd kan worden.

     

  • Kan ik eerst een ontwerp ontvangen?

    Nee, wij werken géén gratis ontwerpen uit. We verzorgen alleen werk in opdracht voor klanten.

  • Waarom zijn niet alle online voorbeelden beschikbaar als proefkaart?

    Wij drukken altijd in opdracht. Alles dat op de website staat gepubliceerd is voor onze klanten gedrukt. In verband met privacy hebben wij géén toestemming om bestaande kaarten van onze klanten naar je toe te sturen. Daardoor is het niet mogelijk om ieder willekeurig kaartje welke op onze website staat afgebeeld, fysiek te ontvangen. Heb je een mooi kaartje gezien maar is deze niet beschikbaar als proefkaartje? Kies dan voor een kaartje waarbij het papier en de afwerking nagenoeg gelijk zijn of kom bij ons langs in de studio in Assen (DR).

  • Waarom raadt Festikaart een wit kader om je drukwerk af?

    Natuurlijk is het tof om af en toe ook objecten niet tot de rand te laten doorlopen en juist te kiezen voor een kader rondom je ontwerp. Een wit of juist gekleurd kader? Gaaf! Maar wel erg riskant. Want je krijgt erg snel een kader dat niet aan elke kant exact even dik is waardoor het al snel lijkt alsof het slecht gesneden is. We leggen je uit hoe dit werkt en hoe je dit kunt voorkomen.

    We drukken je product op een vel dat altijd groter is dan je formaat. We snijden het dan ook altijd keurig naar het door jou bestelde formaat. Dit doen we natuurlijk met de grootst mogelijke zorg, maar ook als we heel erg ons best doen kunnen we helaas niet op 0,05 millimeter precies snijden. Als we drukken zit daar namelijk al een minimale verschuiving in als het vel uit de pers komt. Daarna snijden we, en kunnen we ook een minimale verschuiving krijgen. Dit samen kan snel oplopen tot grote optische gevolgen zorgen. Eigenlijk is het heel simpel. Stel: je hebt een wit kader om je ontwerp van 5mm dik, door een kleine verschuiving van een millimeter dan is je linker witte kader 6 mm en je rechter kader slechts 4 mm. Het makkelijkste advies is om gewoon geen wit kader te gebruiken. Wil je dit toch? Dan is het risico altijd voor de klant.

     

  • Waarom leveren jullie pas vanaf een oplage van 50 kaartjes?

    Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog. Deze opstartkosten bepalen een groot deel van de kostprijs en zijn reeds verrekend in onze eindprijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is in een enkel geval mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

  • Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?

    Nee, Festikaart is leverancier van drukwerk. Alle gecommuniceerde prijzen zijn drukprijzen en daarom exclusief enveloppen. Wij kunnen de enveloppen er wel bijleveren, we bestellen deze dan speciaal voor jou – maar dit is zeker niet verplicht. Je bent vrij om zelf enveloppen te verzorgen. Bestel je bij ons de enveloppen? Dan leveren we uiteraard een passend formaat bij de kaart.

     

  • Kan ik de enveloppen ook vooraf ontvangen?

    Ja, we kunnen de enveloppen op voorhand versturen tegen de vergoeding van de extra verzendkosten. (€6,95 voor NL – €13,00 voor BE)

  • Wat zijn de verzendkosten?

    Wij versturen vrijwel alles met het postorderbedrijf PostNL. Deze streeft ernaar alle pakketten een volgende werkdag te leveren (NL & BE).

    Het tarief van één pakket  binnen Nederland kost €6,95

    Het tarief van een pakket geboortekaartjes naar België kost €13,00

  • Hoe werkt die foliedruk-afmeting?

    Onze foliedruk drukken we op een pers welke de stempel verwarmd en zo de folie prachtig in het papier zet. Voor deze techniek hebben we cliché stempels nodig, een hitte bestendige stempel met delen die omhoog komen (jouw ontwerp).

    Een foliestempel is een kostbare bijdrage in het hele proces van foliedruk. De afmeting van de stempel en grootte van de folierollen zijn dus bepalend voor de prijs van het foliedrukken.

    Standaard hanteren we een stempel van formaat A7 – 10x7cm. Indien je meer folie wilt toepassen op je kaart hebben we grotere stempels en rollen nodig, dat is duurder in materiaal.

    Je kan bij ons kiezen uit een folie-afdruk binnen het formaat A7 (10x7cm), A6 (10x15cm) of heel soms A5 (15x30cm).

    Voorbeeld; een foliestempel van formaat 10x7cm is niet toereikend genoeg om een héle kaart van het formaat 21x10cm te bedrukken. Toch kunnen we prima een prachtige kaart ermee drukken door te kiezen om niet alles van boven naar beneden van folie te voorzien.

  • Hoe moet ik betalen?

    Bij ons kan je heel eenvoudig betalen via de website. Je kan vooraf betalen middels IDeal of Bankcontant.

    Indien geen van beide een optie is, kan men ook de betaling voldoen middels een bankoverschrijving. Het resterende bedrag kan je voldoen wanneer de kaartjes in productie gaan (bij de geboorte).

    Wens je liever pas te betalen als je je kaartjes thuis hebt ontvangen? We accepteren we ook betalingen via Klarna, hiermee kan je achteraf betalen (binnen 14 dagen na levering).

  • Wat zijn de levertijden?

    Haastige spoed is zelden goed. We begrijpen als geen ander dat jij je kaartjes graag snel verstuurd (liever nog gisteren dan vandaag toch?). Desondanks nemen wij graag de tijd voor jouw exemplaren. Niemand wilt een stapel prachtige kaartjes met spel- of drukfouten. Over een half jaar weet niemand meer op welke dag jij je kaartjes hebt verzonden, maar over 5 jaar weet iedereen nog dat ene kaartje waar de datum niet goed stond of dat label verkeerd gestanst was.

    Hoewel de titel anders doet vermoeden, spreken wij altijd van productietijden, de benodigde tijd om jouw kaartjes te kunnen produceren alvorens het verzonden wordt! Zijn de gegevens vóór 12.00 uur aangeleverd dan worden orders op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen. Mailen jullie ná 12.00 uur? Dan geldt dat ze de eerstvolgende werkdag in productie gaan.

    Full-colour 2-3 werkdagen productietijd
    Foliedruk 5 werkdagen productietijd
    Letterpress 5 werkdagen productietijd

    Losse tags welke gesneden moeten worden kennen 1 productietijd langer dan bovengenoemde. De langere productietijden zijn geen onwil maar inherent aan het luxere drukwerk. Met name bij de vele kaartjes en labels zijn één of meerdere stempels of stansen nodig. Deze moeten vaak nog worden gemaakt, hier gaan circa 2-3 werkdagen overheen alvorens er mee gedrukt kan worden.

    Onze productietijden zijn indicaties, wij doen ons uiterste best om deze tijden na te komen. Echter er kunnen géén rechten aan worden ontleent. Veel van onze werkzaamheden gebeurd nog ‘ouderwets’ met de hand. In enkele gevallen kan het daardoor voorkomen dat er mogelijk een werkdag extra nodig is dan aanvankelijk aangegeven om onze kwaliteit te kunnen waarborgen. Er vindt géén restitutie plaats indien dit voorvalt.

Wat kost een kaartje?

Berekenen!