Veel gestelde vragen

Hier vind je meer informatie over wat je moet weten vóór dat je jouw bestelling doet

  • 1. Kan ik ook een proefdruk bestellen?

    Ja, je kan op de website een digitale proef maken van ieder kaartje.
    Wil je graag een fysiek exemplaar thuis ontvangen? Kies dan in het bestelsysteem voor ‘1 proefdruk’.

    Vanwege de hoge opstartkosten van foliedruk en letterpress (drukplaten laten maken, de inkt mengen en de pers instellen) proefdrukken we géén foliedruk en letterpresskaarten. Hierbij maken we altijd gebruik van de druktechniek print, eventueel in combinatie te bestellen met een sample van foliedruk of letterpress.

    Wil je vrijblijvend het drukwerk eerst zien voordat je gaat bestellen? Bestel dan een gepersonaliseerde proefdruk, bestel sample kaartjes óf maak een afspraak om langs te komen in de studio

  • 2. Kan ik ook een ontwerp ontvangen?

    Dagelijks komen er heel veel aanvragen binnen voor een vrijblijvend ontwerp. Vanzelfsprekend is er niet voldoende tijd om, naast het drukken, iedere dag 25 ontwerpen uit te werken. Daarom worden er géén gratis ontwerpen gemaakt. 

    Ik werk enkel in opdracht middels, een bestelling of akkoord op een offerte.  Wil je graag een idee laten ontwerpen, maar weet je nog niet zeker of je hiervan gebruik wenst te maken, worden er ontwerpkosten met starttarief van €50,- in rekening gebracht. Drukkosten hoeven pas betaald te worden indien je jouw kaarten wilt laten drukken.

    Wil je liever eerst een offerte ontvangen om te bepalen of hetgeen dat we kunnen maken binnen jouw gewenste budget valt? Laat het dan graag even weten om welke kaart het gaat, welke papier, wat voor soort druktechniek en de aantallen. Ik stuur je vrijblijvend een offerte toe.

    Wil je vrijblijvend het drukwerk eerst zien voordat je gaat bestellen? Bestel dan een gepersonaliseerde proefdruk, bestel sample kaartjes óf maak een afspraak om langs te komen in de studio

  • 3. Waarom zijn niet alle online voorbeelden beschikbaar als proefkaart?

    Alle kaarten worden gedrukt in opdracht van klanten. Alles dat op de website staat gepubliceerd is voor hen gedrukt en de fysieke exemplaren zijn daarom ook altijd eigendom van de klant. Festikaart heeft géén stapels klant-kaarten over en in verband met privacy hebben wij ook géén toestemming om bestaande kaarten van onze klanten naar je toe te sturen. Daardoor is het niet mogelijk om ieder willekeurig kaartje welke op onze website staat afgebeeld, fysiek thuis te ontvangen.

    Wil je vrijblijvend het drukwerk eerst zien voordat je gaat bestellen? Bestel dan een gepersonaliseerde proefdruk, bestel sample kaartjes óf maak een afspraak om langs te komen in de studio

  • 4. Wanneer moet ik bestellen?

    Collectiekaarten kunnen op ieder gewenst moment van de dag via de webshop besteld worden. Echter we adviseren sterk om vóór de geboorte of gelegenheid (min. 4-6 week) al een bestelling te plaatsen. Festikaart is op voorhand vaak enkele weken/maanden opvolgend volgeboekt en kan bij een te late bestelling niet verantwoordelijk zijn voor de termijn alvorens een order ontworpen en gedrukt kan worden.

    Wil je graag een speciale kleur papier, folie of maatwerk? Hanteer dan min. 8-10 weken voorafgaand aan dat je de kaarten nodig denkt te hebben.
    Zo is er voldoende ruimte om ontwerpen uit te werken en/of de benodigde materialen te bestellen.

  • 5. Hoe werkt het bestellen?

    Kies een kaartje uit de collectie*, vul in het tekstvak jouw gewenste kleuren & teksten in. (vergeet niet de naam van het kindje, eventuele broertjes/zusjes, partner en de te verwachten datum)

    Leg het kaartje inclusief eventuele overige accessoires in je winkelmand.

    Rond het bestel proces af. Betaling kan voldaan worden middels Ideal, Bankcontact, Klarna of handmatige overboeking bij de geboorte. Zie ook veelgestelde vraag 14.

    Je bestelling komt binnen en wij bundelen je wensen.Bij vragen nemen we contact met je op.

    Binnen 3 werkdagen ontvang je een digitale proef.

    Feedback? Laat het ons weten, wij passen je concept gerust aan tot het naar wens is.

    Heb je een fysieke proefdruk erbij besteld? Dan sturen wij deze naar je huisadres.

    Als alles naar wens besproken is, bewaren we het laatste exemplaar tot de geboorte.

    Is jullie kindje geboren? Geef op werkdagen voor 11.30u de ontbrekende gegevens door. Wij kunnen drukken!

    Wanneer alle onderdelen gereed zijn ontvang je de track&trace code om jullie pakketje te volgen.

    *Staat jouw gewenste kaartje niet in de shop? Liever een ontwerp combineren? Nieuwe illustratie? Of ben je op zoek naar maatwerk? Informeer dan vooraf over de mogelijkheden en de bijkomende kosten.
    We sturen je vrijblijvend een offerte toe. Let op! Een plek is pas gegarandeerd na een schriftelijk akkoord én aanbetaling.

  • 6. Wat kosten de kaartjes?

    Over prijzen zijn we erg transparant, alle prijzen vind je dan ook terug op onze website, bij ieder kaartje afzonderlijk én in onze prijzencalculator.

    Kom je er niet uit of heb je andere ideeën? Wil je een offerte ontvangen?
    Stuur dan een mailtje naar info@festikaart.nl

  • 7. Wat houden de verschillende (prijs)pakketten in?

    A. Bestaand ontwerp: een kaartje uit de collectie. Je ontvangt 1 concept inclusief kleurwijziging en tekstuele aanpassingen met jouw gegevens. Inbegrepen: 1 digitaal concept, 3 correctierondes* en het fysieke drukwerk.

    B. Bestaande ontwerpen combineren: meerdere ontwerpen combineren van collectiekaarten. Je ontvangt 1 concept met aanpassingen volgens wensen, wijziging aan formaat, kleuren, lay-out, lettertypes en tekstuele aanpassingen met jouw gegevens. Inbegrepen: 1 digitaal concept, 3 correctierondes* en het fysieke drukwerk.

    C. Bestaand ontwerp + nieuwe illustratie: een kaartje uit de collectie met een op maat gemaakte illustratie. Je ontvangt 1 concept met aanpassingen volgens wensen van de te ontwerpen illustratie, kleurwijziging en tekstuele aanpassingen met jouw gegevens. Inbegrepen: 1 digitaal concept, 3 correctierondes* en het fysieke drukwerk.

    D. Maatwerk ontwerp: een volledig op maat gemaakte kaart met nieuwe voor-, achter- en/of achterzijde. Compleet geïllustreerd op basis van wensen, kleuren en teksten. Inbegrepen: 2 digitale concepten, 5 correctierondes*, 1 fysieke proef (print) en het fysieke drukwerk.

    E. Zelf aan te leveren ontwerp: je betaald enkel de drukkosten van de totale oplage kaarten bij aanlevering van een correct drukklaar bestand.

    * Heb je reeds alle correctierondes verbruikt maar wens je toch nog graag iets gewijzigd te hebben? Voor €15,- incl. BTW koop je een nieuwe correctieronde bij.

  • 8. Wat zijn de levertijden?

    Zijn de gegevens vóór 11.30 uur aangeleverd dan worden orders op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen. Mailen jullie ná 11.30 uur? Dan geldt dat deze dag niet als 1ste productiedag maar betekent dit dat ze de eerstvolgende werkdag in productie gaan. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen niet mee als werkdag en kunnen bestellingen niet worden afgehaald.

    Full-colour 2-3 werkdagen productietijd
    Foliedruk & Letterpress 5 werkdagen productietijd
    Velours & Linnen 7 werkdagen productietijd
    *Een kleur op snede heeft 2 werkdagen extra nodig boven de standaard productietijd!

    Spoedservice: tegen een toeslag van + 20% van het totale orderbedrag, dan wordt je bestelling met prioriteit afgewerkt en de totale productietijd verkort met 2 werkdagen.

    Hoewel de titel anders doet vermoeden, spreken wij altijd van productietijden, de benodigde tijd om jouw kaartjes te kunnen produceren alvorens het verzonden wordt! Wanneer de levering plaatsvindt hangt af van het postorderbedrijf.

    De langere productietijden zijn geen onwil maar inherent aan het luxere drukwerk en het feit dat alle kaartjes met de hand, kaart voor kaart gedrukt worden. Met name bij de vele kaartjes en labels zijn één of meerdere drukstempels of stansen nodig welke we bij de repro bestellen. Deze moeten worden gemaakt na het doorgeven van de geboorte, hier gaan circa 2-3 werkdagen overheen alvorens er mee gedrukt kan worden.

  • 9. Waarom raadt Festikaart een wit kader om je drukwerk af?

    Een wit of juist gekleurd kader? Gaaf! Maar wel erg riskant. Want je krijgt erg snel een kader dat niet aan elke kant exact even dik is waardoor het al snel lijkt alsof het slecht gesneden is. We leggen je uit hoe dit werkt en hoe je dit kunt voorkomen.

    We drukken je product op een vel dat altijd groter is dan je formaat. We snijden het dan ook altijd keurig naar het door jou bestelde formaat. Dit doen we natuurlijk met de grootst mogelijke zorg, maar ook als we heel erg ons best doen kunnen we helaas niet op 0,05 millimeter precies snijden. Als we drukken zit daar namelijk al een minimale verschuiving in als het vel uit de pers komt. Daarna snijden we, en kunnen we ook een minimale verschuiving krijgen. Dit samen kan snel oplopen tot grote optische gevolgen zorgen. Eigenlijk is het heel simpel. Stel: je hebt een wit kader om je ontwerp van 5mm dik, door een kleine verschuiving van een millimeter dan is je linker witte kader 6 mm en je rechter kader slechts 4 mm. Het makkelijkste advies is om gewoon geen wit kader te gebruiken. Wil je dit toch? Dan is het risico altijd voor de klant.

     

  • 10. Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?

    Nee, Festikaart is leverancier van drukwerk. Alle gecommuniceerde prijzen zijn drukprijzen en daarom exclusief enveloppen. Wij kunnen de enveloppen er wel bijleveren, we bestellen deze dan speciaal voor jou – maar dit is zeker niet verplicht. Je bent vrij om zelf enveloppen te verzorgen. Bestel je bij ons de enveloppen? Dan leveren we uiteraard een passend formaat bij de kaart.

     

  • 11. Kan ik de enveloppen ook vooraf ontvangen?

    Ja, we kunnen de enveloppen op voorhand versturen tegen de vergoeding van de extra verzendkosten, deze tarieven zijn vastgesteld door Koninklijke PostNL B.V. en bedragen  €7,25 voor NL  &  €13,00 voor BE.

  • 12. Wat zijn de verzendkosten?

    Het tarief van proefkaartjes binnen NL & BE kost €2,73

    Het tarief van één pakket  binnen Nederland kost €7,25
    Het tarief van één pakket geboortekaartjes naar België kost €13,00

    Deze tarieven zijn vastgesteld door Koninklijke PostNL B.V.

  • 13. Hoe werkt die foliedruk-afmeting?

    Onze foliedruk drukken we op een pers welke de stempel verwarmd en zo de folie prachtig in het papier zet. Voor deze techniek hebben we cliché stempels nodig, een hitte bestendige stempel met delen die omhoog komen (jouw ontwerp).

    Een foliestempel is een kostbare bijdrage in het hele proces van foliedruk. De afmeting van de stempel en grootte van de folierollen zijn dus bepalend voor de prijs van het foliedrukken.

    Standaard hanteren we een stempel van formaat A7 – 10x7cm. Indien je meer folie wilt toepassen op je kaart hebben we grotere stempels en rollen nodig, dat is duurder in materiaal.

    Je kan bij ons kiezen uit een folie-afdruk binnen het formaat A7 (10x7cm), A6 (10x15cm) of heel soms A5 (15x30cm).

     

  • 14. Hoe moet ik betalen?

    Je kan veilig betalen rechtstreeks via de website. Je kan vooraf betalen middels IDeal of Bankcontact.

    Liever eerst het kaartje op punt zetten, kies dan voor een uitgestelde betaling via Klarna. Deze hoef je pas te betalen na het ontwerpproces of de geboorte (doch uiterlijk 42 dagen na plaatsing van de order).

    Indien geen van beide een optie is, kies dan voor de optie bankoverboeking. Hierbij vragen we een aanbetaling van €50,-. vóór het ontwerpproces. Het resterende bedrag kan je voldoen voordat de kaartjes in productie gaan (bij de geboorte).

     

  • 15. Algemene Voorwaarden

    Op al onze diensten en leveringen gelden onze algemene voorwaarden. Deze zijn vrij in te lezen op Algemene Voorwaarden

Wat is de prijs per kaartje?

Berekenen!